تصویری کامل از آنچه در دیابت نوع 1 اتفاق می افتد

در حالی که شواهدی قوی در حمایت از این دیدگاه وجود دارد كه برخی افراد از نظر ژنتیكی مستعد ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، دانشمندان هنوز نمی دانند كه در واقع چه چیزی باعث شروع این بیماری می شود. به همین دلیل آنها نمیتوانند توضیح دهند که چرا در برخی از دوقلوهای یکسان، یکی به دیابت نوع 1 مبتلا می شود و دیگری نمی شود. یکی از حوزه هایی که دانشمندان در دهه گذشته بر روی آن تمرکز داشته اند، این ایده است که شروع دیابت نوع 1 می تواند توسط یک ویروس تحریک شود.
پروفسورMaria Craig  و تیم او در دانشگاه سیدنی با کمک مالی از سویDiabetes Australia Research Trust در حال تلاش برای ارائه ی یک تصویر کامل از تمام ویروس هایی هستند که می توانند موجب ابتلای فرد به دیابت نوع 1 شوند.
پروفسور Craig می گوید: تحقیقات زیادی در مورد این که یک ویروس با تحریک پاسخ های خود ایمنی منجر به دیابت نوع 1 می شود، تا به امروز انجام شده است، اما بیشتر آن ها بر روی یک نوع خاص از ویروس ها، بنام Enterovirus  تمرکز کرده اند. در واقع تمرکز بر روی این ویروس خاص به این معنی است که تحقیقات کافی در مورد تاثیر بالقوه ی سایر ویروس ها از جمله ویروس سرخجه، سرخک و اوریون انجام نشده است.درست است که تاکنون انتروویروس ها قویترین ارتباط را با دیابت نوع 1 نشان داده اند، اما اگر ما بخواهیم یک واکسن برای دیابت نوع 1 تولید کنیم، باید تصویری کامل از آنچه که بیماری را ایجاد می کند، داشته باشیم.
پروفسور Craigو تیمش از تکنولوژی جدید DNA به نام Next Generation Sequencing برای شناسایی و آزمایش همه ویروسهای احتمالی در کودکان استرالیایی مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده خواهند کرد.
وی گفت: ما همه ی ویروس هایی که در روده ی کودکان شرکت کننده در این مطالعه، زندگی می کنند، را بررسی خواهیم کرد. این روش جدید تعیین توالی DNA به ما اجازه می دهد تا تمام ویروس ها را غربالگری کنیم. پیش از این، ما باید به طور خاص برای هر ویروس یک آزمایش اختصاصی داشته باشیم، اگر شما ندانید که دنبال چه می گردید، ممکن است به راحتی برخی سرنخ ها را از دست بدهید.
محققان امیدوارند نتایج تحقیقات خود را، در طی دوازده ماه آینده منتشر کنند، این نتایج می تواند به مرحله بعدی تحقیق و تولید یک واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند.

منبع:

https://www.diabetesaustralia.com.au/news/15469?type=articles